Zoeken in deze blog

donderdag 5 januari 2017

Voor en nadelen van verschillende soorten remmen

Remmen hebben allemaal hun voor- en nadelen. Kies je voor onderhoudsarm of voor echt goede remmen waarmee je in één keer stilstaat?

Vooral bij krachtige remmen moet je eerst feeling krijgen met de kracht van je remmen. Zie de tips van TestKees over veilig remmen

Terugtraprem

Nederland is zo’n beetje het enige land met fietsen met alleen een terugtraprem. 
 Pluspunten: 
  • Onverwoestbaar.
  • Onderhoudsvrij.
  • Geen kabel die kapot kan.
Minpunten: 
  • Je kunt alleen achter remmen. Daardoor rem je half zo hard als wanneer je voor- en achterremmen hebt. 
  • Wordt heet in lange afdalingen.
  • Als je ketting eraf valt, kun je niet meer remmen.
  • Je moet de trappers in de goede stand zetten om te remmen en om weg te kunnen fietsen.
Conclusie: Een terugtraprem is robuust voor dagelijks gebruik, maar de remweg is wel lang.  

RollerbrakesRollerbrakes

De rollerbrake is de opvolger van de trommelrem. Rollerbrakes zitten vaak op luxere stadsfietsen en recreatieve fietsen. 
Pluspunten: 
  • Weinig onderhoud nodig, moeten alleen met enige regelmaat gesmeerd worden.
  • Makkelijk af te stellen. 
  • Voordeel boven velgremmen is dat de velg niet slijt en niet vies wordt. 
  • Remt beter in de regen dan velgrem.
  • Je kunt niet over de kop slaan, dankzij de powermodulator, een wrijvingskoppeling tussen rem en naaf. Wordt de kracht op de koppeling te groot dan gaat de koppeling draaien
Minpunten: 
  • Door de powermodulator kun je minder hard remmen.  

Velgremmen

Velgremmen gebruiken de velg als remschijf.
 Pluspunten: 
  • Licht
  • Remmen goed bij droog weer. 
Minpunten: 
  • Remmen niet geod als het regent.
  • De velg slijt door het remmen.  Als je de velg niet op tijd vervangt, trekt de band met een knal de velg kapot.
  • In lange afdalingen kan de velg zeer heet worden, met het risico op een klapband.   

Zijoptrekremmen

Zijoptrekremmen zijn ouderwets en remmen niet zo goed. Vreemd genoeg worden ze nog steeds racefietsen gebruikt.
Pluspunten: 
  • Geschikt voor smalle banden.
  • Eenvoudig te monteren.
  • Eenvoudig af te stellen.
Minpunten: 
  • Ongeschikt voor bredere banden en  fietsen met spatborden.
  • Remmen niet goed.

V-brakes

V-brakes zitten op goedkopere vakantiefietsen, sportieve hybrides en elektrische fietsen.
Pluspunten:
  • Eenvoudig en goed. 
  • Geschikt voor brede banden en fietsen met spatborden.
  • Goedkoop. 
  • Makkelijk te stellen. 
Minpunten: 
  • Remblokjes plaatsen is een secuur werkje. 

Magura-velgremmen

Hydraulisch systeem, vooral te vinden op luxere vakantiefietsen en elektrische fietsen. 
 Pluspunten: 
  • Remkracht is goed te doseren dankzij het hydraulische systeem.
  • Geschikt voor fietsen met brede banden en spatborden.
  • Remblokjes makkelijk te vervangen.  Ze staan recht op de velg. 
  • Bijna onderhoudsvrij. Af en toe een beetje vuil verwijderen. 
Minpunten: 
  • Duurder dan gewone V-brakes. 
  • Het hydraulische systeem is kwetsbaarder bij transport en in stalling dan kabelremmen.

SchijfremmenSchijfremmen

De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.
 Pluspunten:
  • In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
  • Velg slijt niet.
  • Wordt niet warm tijdens de afdaling. 
Minpunten: 
  • Het systeem is kwetsbaar. Moderne hydraulische schijfremmen hebben maar weinig ruimte tussen de schijf en de remblokjes. Ze lopen meteen aan wanneer frame of voorvork niet stijf genoeg zijn. Of bij een beetje slag in de remschijf, een niet perfecte afstelling of zelfs al bij een beetje vuil tussen remblokjes en schijf.            

Kabelbediening versus hydraulische bediening

Traditioneel worden remmen bediend met een kabel. Kabels hebben als nadeel dat de bediening schokkeriger is dan bij schijfremmen en Magura-velgremmen. Ander nadeel is dat de rem vast kan vriezen omdat er water tussen binnen- en buitenkabel kan komen. Vooral verraderlijk als je vanuit een warme schuur naar buiten gaat. Kabels slijten bovendien en hebben meer onderhoud nodig, maar vervangen is dan weer vrij makkelijk. Om te voorkomen dat een kabel breekt bij een noodstop is het verstandig om regelmatig voor vertrek hard in de rem te knijpen. Ik heb het idee dat hydraulische leidingen gevoeliger zijn voor schade tijdens valpartijen en lomp transsport of stallen. Reparatie of vervangen is dan een specialistische klus.                   
Bron : Wielerbond Nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten